Oppløsning

Trykkdataenes oppløsning bestemmer i stor grad produktets trykkvalitet. For å oppnå en stor detaljnøyaktighet (“skarphet”) oppretter du dine trykkdata med den aktuelt oppgitte oppløsningen. Denne finner du under “krav til trykkdata” på produktsidene i vår nettbutikk.

DET VIKTIGSTE MED ET ENESTE ØYEKAST:

  • Oppløsning: minst 300 dpi
  • Oppløsning på plakater og postere: minst 200 dpi
  • Oppløsning på displayer, reklamebannere, flagg, plottere, helfigurer, PVC-reklamebannere, spennrammer samt bordflagg minst 120 dpi

Hvilken oppløsning trenger mine trykkdata?

Prinsipielt gjelder for de fleste trykkproduktene retningsverdien 300 dpi ved original størrelse – såvel for trykkdata-dokumentet selv og for integrerte bilder. Fremfor alt ved produkter i storformattrykk kan den oppgitte verdien avvike: Jo større avstand det er mellom motivet og den som ser motivet, desto lavere kan oppløsningen være.

Oppløsning for plakater og reklamesystemer

Plakater og postere bør opprettes med minst 200 dpi ved original størrelse, og reklamesystemer som displayer, reklamebannere, flagg, plottere, helfigurer, PVC-reklamebannere, spennrammer samt bordflagg med minst 120 dpi ved originalstørrelse. Vennligst ta også hensyn til opplysningene under “krav til trykkdata” på produktsidene i vår nettbutikk.

Optimal versus lavere oppløsning

En oppløsning på 300 dpi er optimalt for trykkingen.
En oppløsning på 72 dpi er kun betinget egnet for trykking.

Skalering og interpolasjon

Opprett alltid trykkdata-dokumentet ditt i den ønskede utgivelsesstørrelsen, altså i målestokk 1:1. Det samme gjelder for innsatte bilder. Unngå at bilder etterpå interpoleres/oppregnes kunstig for å forstørre dem. Dette kan føre til tap av kvalitet i trykket.